האבולוציה בעיצוב לוגו Apple
סטיב ג'ובס אחד מענקי התעשייה העולמית, איקון חדשנות, מהמשפיעים ביותר בעולם התקשורת והמחשוב בעשור האחרון, גורו למליוני מאמינים מחזיקי איימק, אייפון, אייפד, אייפוד, ושאר גאג'טים אחרים הלך לעולמו השבוע (אוקטובר 2011) כאשר חברת Apple בעלת ערך שוק מהגבוה שהיתה אי פעם מאז היווסדה ומהגבוהים בעולם. מצאנו לנכון לסקור את התפתחות עיצוב לוגו Apple מיום היווסדה ועד היום.
אפל חוללה מהפכה בתחום המחשוב והתקשורת האישית מיום הקמתה בשנת 1976 על ידי סטיב ג'ובס, סטיב ווזניאק ורונלד ויין. במשך עשרות שנים, אפל הציגה באופן מתמשך ועיקבי מוצרים פורצי דרך ואביזרים שבאו לקרוא תיגר על חסמים טכנולוגיים ותפיסתיים של הצרכן. כל אלה הפכו אותה לאחד המותגים המוכרים והמשפיעים בעולם ואת הלוגו של החברה וה IDENTIY שלה לאחד החזקים.
הלוגו הראשון של אפל עוצב על ידי רונלד ויין בשנת 1976, הלוגו הוא למעשה ציור מורכב המתאר את אייזק ניוטון יושב תחת עץ כאשר תפוח נופל לראשו, את הלוגו מעטר סרט שעליו רשום שם החברה ובמסגרת מסביב ללוגו הופיע הציטוט הבא:
“Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.”
לוגו זה של אפל השתנה באופן מיידי לאחר כשנה על ידי המעצב Rob Janoff שעיצב לוגו מודרני בצורת תפוח בפסים של צבעי הקשת. לדברי המעצב הנשיכה בצד ימין (קשת התפוח) תוכננה כדי שאף אחד לא יוכל לחשוד שמדובר במקרה בעגבניה. צבעי הלוגו היו פסים בצבעי הקשת יש אומרים בהשראת חוקי הפרדת האור והצבעים של ניוטון ויש אף שטענו למחווה לעץ הדעת בגן העדן או בהשראת סיפור מותו של Alan Turning אבי המחשב המודרני ששם קץ לחיוו על ידי אכילת תפוח עם ציאניד. לכל הדעות לוגו חדש, פשוט, ברור וללא שם החברה על גביו. לוגו התפוח הצבעוני היה בשימוש במשך 22 שנים עד אחרי חזרתו של סטיב ג'ובס לחברה בשנת 1997. באותו זמן עוצב לוגו מחודש ובמקום צבעי הקשת נעשה שימוש במראה חד גוני יותר מודרני - מטאל כרום, מלוטש בצבע אלומיניום. הלוגו החדש אומץ בחום ע"י העובדים והלקוחות בכל רחבי העולם ועד היום ללא שינוי מעטר את כל מוצרי החברה.
מעט נתונים עדכניים על חברת אפל: שווי השוק של אפל הוא כ-350 מיליארד דולר. היקף מכירותיה השנתיות (2010) מוערך בכ-65.225 מיליארד דולר והרווח הנקי מוערך בכ-14.013 מיליארד דולר. החברה מעסיקה (2010) כ-49,400 עובדים, בעיקר בארצות הברית אך גם ברחבי העולם.
לוגו מחווה למותו של סטיב ג'ובס: הנגיסה (או החלל הריק) בלוגו המותג נוצר ע"י יונתן מק לונג, מעצב בן 19 מהונג קונג.